dk england

Hvad sker der i et forløb?

Hvad er et somatisk lærings og træningsforløb?

 

Et forløb er en række somatiske lærings og trænings sessioner kaldet et læringsforløb, hvor du træner din evne til at øge din krops-opmærksomhed. I træningen bruges berøring, åndedræt, beskrivelse, opmærksomhed og instruktion.

 

Gennem denne træning vil du bl.a. kunne opnå mere energi, et øget velbefindende, ro mm. Det kan du anvende til at forandre ting i dit liv som er relevant for dig og som du i dag ikke helt formår.

 

Hvad sker der i en session ?

 

Hver session er en rejse, hvor vi følger din krop og jeg fletter det kroppen bringer sammen med begivenheder i dit liv på en måde der tillader dig at droppe gamle somatiske mønstre og transformerer dem til kropslige ressourcer, som tillader nye kvaliteter og muligheder at manifestere sig i dig.

 

En session består nogenlunde af disse skridt:

 

 

1) Vi beskriver din situation, hvad du ønsker at forandre og hvad du oplever i kroppen.

 

2) På briksen skaber vi først nok energi så kropsopmærksomhed øges og læring kan finde sted.

 

3) Du lærer nu at mærke hvordan fastlåste reaktioner og vaner kommer til udtryk i din krop og dit sind.

 

4) Du lærer at stoppe de mønstre som ikke gavner dig i dag.

 

5) Du oplever forandringen og mærker kroppen på nye måder, samt praktisere det du har lært.

 

 

 

Alle sessioner er forskellige og ovenstående tilpasses løbende efter din krop. Punkt 2-5 foregår på min briks eller i andre relevante positioner – typisk siddende eller stående.

 

Sessionerne varer 60 minutter. Den første session varer længere da vi først har en indledende samtale.

 

Samtidig, assisterer den øgede kropsopmærksomhed din krop i sin naturlige evne til at hele og skabe balance.

 

Et somatisk læringsforløb starter med at afklare dit mål.

 

Den første session starter med en samtale, som inkluderer en fodanalyse, hvor du artikulerer dine ønsker om at forandre noget.

 

Målet for forandring kan for eksempel være kropsligt, hvor du eksempelvis kan arbejde med et ønske om at stoppe et fysisk symptom (e.g. smerte), få større bevægelsesfrihed, lære at stoppe hovedpine, spændinger mm.

 

Målet kan også omhandle situationer i dit liv, som ikke er tilfredsstillende eller hvor du mangler frihed. Eksempler på mål kunne være at lære at være direkte, at tage beslutninger, at håndtere frygt og angst eller tillade intimitet mm.

 

Den første session danner således bagrund for fastsættelsen af et mål for forløbet… altså hvad er det du ønsker at stoppe og hvad vil du lære i stedet.

 

Efter fodanalysen arbejder jeg direkte på din krop. Dette betyder, at du skal ligge på briksen og være delvist afklædt (du beholder trusser på). I slutningen af sessionen ligger du og hviler med tæpper på inden vi afslutter.

 

Efterfølgende ugentlige sessioner i et forløb varer 60 minutter. I disse sessioner starter vi med et kort tjek ind om hvad der har forandret sig / du er blevet mere opmærksom på i forhold til det tema vi arbejder med. Derefter arbejder jeg direkte på kroppen.

 

I løbet af forløbet vil jeg fra tid til anden give dig træning hvis det er relevant og du har lyst til det. Træningen vil være meget varieret (e.g. fysiske øvelser, øvelser i at være opmærksom, skrive øvelser mm.), men fælles for al træning er, at det handler om at øge din kropsopmærksomhed.

 

Hvordan virker det?

 

Regelmæssighed er en af de faktorer, er afgørende for at den forandring du ønsker at se, kan finde sted. Der er tale om en træning, så i hver session lærer du noget, som bringer dig et skridt videre mod dit mål. Det du lærer træner du imellem sessionerne.

 

Vi mødes hver uge. Dette gør indlæringen mest effektiv. De gamle mønstre i kroppen, som er dem du lærer at stoppe, er stærke og har dybe rødder. Går der meget længere end en uges tid “overtager” det velkendte hurtigt igen og effekten af læringen reduceres.

 

Det er klart, at der undervejs opstår sygdom, ferie, kalender udfordringer o. lign, som skaber nogle huller i denne regelmæssighed. Det er ikke et problem.

 

Hvorfor et forløb?

 

At lære at stoppe et symptom eller lave en større forandring i dit liv vil kræve flere sessioner. Vi har oftest automatisk gentaget det, der skaber symptomet eller en adfærd, i mange år. Det vil derfor typisk tage tid at lære at stoppe noget fuldt ud og tillade noget nyt i livet. Oplevelsen af forandring vil opleves gennem forandring i kroppen og i relation til din omverden. Forandringen vil opleves både som små fremskridt og store kvantespring.

 

I et forløb (afhængigt af hvilket du vælger) lærer du også at træne på egen hånd, det du lærer i læringssessionerne. Således har vores samarbejde større effekt på dit liv og du kan mere og mere foranstalte den forandring du ønsker.

 

 

Du står bag dit mål

 

Det er vigtigt, at du står bag dit forløb og det mål vi arbejder imod. Jo mere du involverer dig, jo mere vil du opleve de forandringer du ønsker at se.

 

Det mål du ønsker at opnå er en mulighed for at lære noget. Imellem sessionerne lærer du også. Fokus for indlæringen og træningen er altid at øge din kropsopmærksomhed. Vær opmærksom på hvordan du håndterer din tilstand eller lidelse; bemærk den måde du går på, står, trækker vejret, bevæger dig, mærker, tænker og handler i forskellige situationer.

 

Hvis du udelukkende relaterer dig til det du oplever efter sessionerne, til omgivelserne eller din tilstand, som et problem der skal løses og at det er nødvendigt at få noget til at forsvinde, da overskygger dette værdien af den indlæring som oplevelserne repræsenterer.   Med andre ord, alt hvad du oplever er altid en mulighed for at lære noget. I den forstand er der ingen uønskede oplevelse og andre som er mere værdifulde.

 

************

 

Intensive forløb

Hvis du ikke kan komme ugentligt eller ikke bor i Københavnsområdet, kan et læringsforløb afvikles, som et intensivt forløb.

 

Det vil i praksis sige, at sessionerne afvikles over et kortere tidsrum. Vi planlægger sammen, hvordan sådan et forløb skal løbe af stablen.

Et ‘Holdbar forandring’ forløb kan f.eks organiseres således:

 

  • 2 sessioner om dagen i 2 dage (f.eks en weekend)
  • eller 1 session om dagen i 4 dage.