dk england
Knee

3 Tips til at blive ’unstuck’, så du genvinder energi og får det bedre.

Bliver du indimellem grebet af en frygt for, at som tiden går, kommer der flere og flere skavanker, som forhindrer dig i at bevæge dig som du vil?

 

Så du ikke kan gøre, det du vil og være den du er?

 

Det gør jeg.

 

 

 

Da jeg kom til skade med mit knæ på skiferie, greb frygten mig. Tanker som ’Bliver mit knæ i orden?’ fór gennem mit hoved.

 

Kan du nikke genkendende til det?

 

 

 

Det er naturligt at opleve frygt.

 

Tankerne, der følger, er irrelevante i det øjeblik. De stjæler energi fra din krop. (læs her om somatiske mønstre).

 

Og det besværliggør din krops forsøg på at hele og genoprette.

 

 

 

Med mindre du har lært at skifte din opmærksomhed fra tankerne til kroppen.

 

 

 

Ellers mærker du ikke tydeligt din krop og hvad du gør med den.

 

Du kommer let til at spænde muskler og holde din krop i uhensigtsmæssige stillinger.

 

Det bruger din energi.

 

Og blokerer gennemstrømning i kroppen.

 

Og sådan arbejder du ubevidst imod og besværer helingsprocessen.

 

 

 

Det gælder for heling af knæskader eller andre uheld.

Men også det som jeg kalder hjerte-smerte, f.eks., kærestesorger, hvis du er blevet fyret eller er stresset. Eller hvis du vil bruge flere af dine kropslige ressourcer (f.eks. som Rasmus her).

 

 

 

Her er 3 tips til at blive ’unstuck’, så uheld eller uønskede oplevelser ikke stivner i din krop.

 

 

Tip 1: Du bremser din krop i at hele, restituere og genoprette.

 

I stedet for at lade sin krop gøre hvad den har bug for, er du opdraget til enten at være stærk og klare den, når der sker noget dit liv. Eller det modsatte – du bryder helt sammen og det er meget dramatisk.

 

Det skaber ikke de bedste vilkår for, at du får det bedre og din krop heler.

 

TIP:

Når du kommer til skade eller der sker noget, lad kroppen gøre det den har brug for.

 

Det betyder lige præcist det: lad din krop gøre det den har brug for.

 

Brems ikke kropslige oplevelser som gråd, rystelser, spjæt, sved eller lyde.

Det er kroppens måde at fordøje din oplevelse, så den ikke stivner i dig.

Lad ikke din indre dialog få overtaget her.

 

Hvis det sker på et upassende sted, så lad det ske, når du er et sted, hvor du kan tillade det.

 

 

Tip 2: Bevæg kroppen

 

Når du kommer til skade eller føler dig låst fast, så er en almindelig reaktion, at du stivner. Og din opmærksomhed kryber ind i tankerne.

 

TIP:

Når du mærker det sker, men ikke ved hvad du skal stille op, eller kan rumme oplevelsen, så bevæg kroppen.

 

Forbered et stykke musik.

 

Stil dig på gulvet (evt. sid eller lig)

Luk øjnene.

Mærk dit åndedræt og træk vejret lidt dybere.

 

Mærk det, som rør sig i kroppen, uden at gøre noget (det inkluderer fysisk smerte).

 

Start musikken.

 

Bevæg dig fra det fastlåste sted i kroppen og følg det der rør sig.

NB! er der tale om fysisk smerte, skal du kun bevæge dig i det omfang, det er muligt og ikke øger smerten.

 

Jeg kan ikke bevæge mit knæ. Men jeg kan bevæge min rygrad, musklerne i mit ansigt, mine arme osv. Tilpas derfor bevægelserne.

 

Du danser ikke.

Du følger kroppen.

 

Bliver det intenst, fortsætter du.

Det er ikke farligt.

Det er kroppen som arbejder.

Der er energi.

 

Når du mærker at kroppen er færdig, lægger du dig ned med lukkede øjne et par minutter.

Giv helt slip.

Mærk hvad der rør sig.

 

 

Tip 3: Få hjælp fra en, som du stoler på

 

Når du kommer til skade eller føler dig låst fast, vil din tendens være at isolere dig.

 

Du skammer dig måske, eller føler dig svag og skjuler det.

 

Det har præcis den samme effekt på kroppen, som når du efter en skade, trækker din opmærksomhed væk fra kroppen. Det besværliggør kroppens indsats for at fordøje oplevelsen og genvinde styrke og energi.

 

TIP:

Fortæl en du kender godt og virkelig stoler på om din oplevelse eller frygt.

 

Det er vigtigt, at du fortæller din ven, at du har ikke brug for trøst eller medlidenhed.

 

Du har heller ikke brug for, at din ven kommer med løsningsforslag.

 

Det du har brug for er, at din ven lytter uden at gøre noget. Blot er der for at skabe et rum, hvor din krop kan genvinde energi og fordøje oplevelsen.

 

Mens du taler – det er ikke vigtigt hvor meget du siger – lad kroppen gøre det den har brug for.

 

Det betyder lige præcist det: lad din krop gøre det den har brug for.

Brems ikke dine kropslige oplevelser som gråd, rystelse, spjæt, sved eller lyde.

 

Lad ikke din indre dialog få overtaget.

 

Lad kroppen fortsætte indtil den er færdig.

 

Læg dig så ned med lukkede øjne og hvil i 3 -5 min.

 

Bed din ven gøre det samme.

 

 

Fortæl mig om din oplevelse

 

De 3 tips er relativt simple ting og kræver samtidig, at du øver dig.

 

Det fede er, at du kan ikke gøre det forkert.

 

Det eneste, der sker, er at du lærer noget.

 

Jeg vil gerne høre, hvad du lærer og oplever, når du følger et af tippene.

Skriv til mig her: kontakt@marielumholtz.dk

 

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>