dk england
HomeBILLEDE

Sådan tuner du dig ind på din krop og finder ud af hvad du i virkeligheden har brug for

Jeg oplever, at der bliver mere og mere fokus på at have kroppen med. At passe på kroppen og dyrke motion er i de sidste år kommet kraftigt i fokus, og folk motionerer og spiser sundt som aldrig før.

 

Men samtidig oplever jeg, at selvom folk inkorporerer disse ting i stor stil, så er de ikke mere forbundet til deres krop eller sig selv. Du kan måske nikke genkendende til den fornemmelse.

 

Når jeg taler med mine klienter og de fortæller mig om en oplevelse i deres liv, så spørger jeg dem, hvad de mærker i kroppen samtidig. De fleste kan ikke fortælle mig det, for de kan ikke mærke det. Lyder det bekendt?

 

Hvorfor er du så ikke forbundet med din krop?

 

Du er ikke forbundet til din krop, fordi du ikke har lært at tune ind til din krop og dens behov.

 

Lad mig uddybe det.

 

Forskere og videnskaben har, i de sidste 100 år, fundet ud af rigtig mange ting om den menneskelige krop og hvad den har brug for og ikke har brug for, for at fungere optimalt. Det er god viden, som vi alle har draget nytte af i et eller andet omfang.

 

Problemet med den viden opstår i det øjeblik, at du modtager den og ændrer din livstil efterfølgende uden at tilpasse det nye til dig og din krop.

 

F.eks. hvis du søger på nettet efter ’løb’ og ’fordele’ får du et endeløst antal sider med alle fordelene ved at løbe. Disse fordele, også de videnskabeligt beviste, er baseret på et eller andet gennemsnit.

 

Men du og din krop er ikke gennemsnitlig. Jo der er behov som er fælles for alle mennesker og kroppe. Sove regelmæssigt, spise varieret og motionere er noget, vi mere eller mindre alle sammen kan være enige om, er en god ide.

 

Når du tager gennemsnittet af en god idé og efterlever det uden at mærke dine og din krops særlige behov og rytme, så vil du ramme lidt (eller meget) ved siden af. Og det skaber en konklift mellem det du gør og det du har behov for.

 

Konflikten består i at det du gør, som ikke er afstemt med din krops specifikke behov, skaber en form for usund stress i din krop – altså en tilstand hvor din krop ’kæmper’ for at være i balance og bliver således drænet for energi. Og du bliver til sidst udmattet.

 

 

’Tænke over’ og reflektere versus at opleve

 

Når du læser råd og vejledning om motion, kost, søvn etc. tænker du måske noget i retning af ’Det må jeg hellere gøre for at få det bedre’ eller ’Nå det er det jeg skal gøre for at være sund’. Problemet opstår når dit valg (løbe, cykle, hvile, spise grønt mm.) udelukkende er en refleksion eller tanke og ikke også et udtryk for både hvad din krop har behov for og du har lyst til. Og det er det desværre ofte.

 

Din evne til at mærke, hvad du har behov for og lyst til, er en oplevelse – ikke en tanke eller refleksion. Det er en naturlig evne du har, men du kan, som de færreste, ikke bruge den aktivt, som en del af de daglige valg du tager. Du har aldrig lært at udvikle og bruge den del af dig.

 

At tune ind er at være kropsopmærksom

 

Du kan lære at tune ind til din krop og finde ud af, hvad du virkelig har brug for. Dine behov ændrer sig fra dag til dag. Det du havde behov for i dag, er ikke helt det samme i morgen.

 

At tune ind er en måde at lytte og opleve kroppens signaler og det er vejen til større overensstemmelse mellem det du gør og det du har behov for.

 

Når du er mere forbundet til din krop, har du en højere kropsopmærksomhed. Det bringer mere energi og gør dig mindre udbrændt.

 

Sådan kommer du i gang – lige nu

Der er ikke kun en måde at tune ind på kroppen og være mere opmærksom på dens behov. Det kræver træning og du bliver bedre jo mere du træner.

 

Det handler om at øge din kropsopmærksomhed og du kan altid starte med åndedrættet. Du opdager, når du arbejder med åndedrættet, at det er en hurtig måde at tune ind til din krop og øger din evne til at mærke. Det sker helt naturligt, når du flytter din opmærksomhed derhen.

 

Det kan være simpelt; blot sid tilbage og luk øjnene og oplev lige nu hvordan du egentlig trækker vejret. Brug noget tid her. Vær især opmærksom hvordan dine tanker prøver at sabotere oplevelsen. Kom tilbage til åndedrættet – uden at påvirke det.

 

Afslut med at bemærke for dig selv hvad du oplevede. Hvordan er det anderledes end når du tænker og reflektere?

 

Virker det for simpelt? Jo dit intellekt vil muligvis protestere. Men dette er en start til at tune ind til din krop og det du virkelig har brug for.

 

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>